Eρώτηση: «Προσπαθώ να καταλάβω πώς ο Θεός, που είναι αγάπη, είναι δυνατόν να στέλνει ανθρώπους στην κόλαση. Ποιο είναι το σκεπτικό Του, για να πάει κάποιος στην κόλαση;»
Απάντηση: Σκέψου τα παρακάτω:
(1) Ο Θεός έχει δώσει σε όλους τους ανθρώπους επαρκή στοιχεία ώστε να γνωρίζουν ότι υπάρχει.
- «Ό,τι μπορούν (οι άνθρωποι) να γνωρίζουν για τον Θεό τούς είναι γνωστό, αφού ο Θεός τούς το φανέρωσε. Δηλαδή, παρ’ ό,τι είναι αόρατες και η αιώνια δύναμη του Θεού και η θεϊκή Του ιδιότητα, μπορούσαν να τις δουν μέσα στη δημιουργία, από τότε που έγινε ο κόσμος. Γι’ αυτό και δεν έχουν καμιά δικαιολογία».1Επιστολή προς Ρωμαίους 1.19-20: Τὸ γνωστὸν τοῦ Θεοῦ φανερόν ἐστιν ἐν αὐτοῖς· ὁ γὰρ Θεὸς αὐτοῖς ἐφανέρωσε. τὰ γὰρ ἀόρατα αὐτοῦ ἀπὸ κτίσεως κόσμου τοῖς ποιήμασι νοούμενα καθορᾶται, ἥ τε ἀΐδιος αὐτοῦ δύναμις καὶ θειότης, εἰς τὸ εἶναι αὐτοὺς ἀναπολογήτους.
- «Τα ουράνια φανερώνουνε το μεγαλείο του Θεού, και δείχνει το στερέωμα τα έργα που έχει φτιάξει».2Ψαλμοί 18[19].1: Οἱ οὐρανοὶ διηγοῦνται δόξαν Θεοῦ, ποίησιν δὲ χειρῶν αὐτοῦ ἀναγγέλλει τὸ στερέωμα.
(2) Παρ’ όλα αυτά, οι άνθρωποι επιλέγουν να μην Τον γνωρίσουν.
- «Στη θέση της αλήθειας του Θεού έβαλαν το ψέμα, και σεβάστηκαν και λάτρεψαν την κτίση αντί για τον Κτίστη».3Επιστολή προς Ρωμαίους 1.25: Mετήλλαξαν τὴν ἀλήθειαν τοῦ Θεοῦ ἐν τῷ ψεύδει, καὶ ἐσεβάσθησαν καὶ ἐλάτρευσαν τῇ κτίσει παρὰ τὸν κτίσαντα.
- «Είπε μες στην καρδιά του ο ασύνετος: “Δεν υπάρχει Θεός”».4Ψαλμοί 13[14].1: Εἶπεν ἄφρων ἐν καρδίᾳ αὐτοῦ· Οὐκ ἔστιν Θεός.
- «Όλοι εμείς πλανιόμασταν σαν πρόβατα· είχε πάρει καθένας μας τον δικό του δρόμο».5Ησαΐας 53.6: Πάντες ὡς πρόβατα ἐπλανήθημεν, ἄνθρωπος τῇ ὁδῷ αὐτοῦ ἐπλανήθη.
- «Παρατηρεί από τους ουρανούς ο Κύριος τους ανθρώπους, να δει αν υπάρχει συνετός κανείς, που τον Θεός γυρεύει. Όλοι απομακρύνθηκαν, όλοι μαζί φθαρήκαν. Κανείς δεν πράττει το καλό, έστω κι ένας μονάχος».6Ψαλμοί 52[53].3-4: Ὁ Θεὸς ἐκ τοῦ οὐρανοῦ διέκυψεν ἐπὶ τοὺς υἱοὺς τῶν ἀνθρώπων τοῦ ἰδεῖν εἰ ἔστιν συνίων ἢ ἐκζητῶν τὸν Θεόν. πάντες ἐξέκλιναν, ἅμα ἠχρεώθησαν, οὐκ ἔστιν ποιῶν ἀγαθόν, οὐκ ἔστιν ἕως ἑνός.
- « Να ξέρεις ακόμα και τούτο: Τις έσχατες ημέρες θα έρθουν δύσκολοι καιροί. Γιατί οι άνθρωποι θα είναι φίλαυτοι, φιλάργυροι, αλαζόνες, υπερήφανοι, βλάσφημοι, απειθείς στους γονείς τους, αχάριστοι, ασεβείς, άστοργοι, αδιάλλακτοι, συκοφάντες, άσωτοι, άγριοι, εχθροί του καλού, προδότες, αυθάδεις, φουσκωμένοι από εγωισμό. Θ’ αγαπάνε πιο πολύ τις ηδονές παρά τον Θεό».7Β´ Επιστολή προς Τιμόθεον 3.1-4: Τοῦτο δὲ γίνωσκε, ὅτι ἐν ἐσχάταις ἡμέραις ἐνστήσονται καιροὶ χαλεποί· ἔσονται γὰρ οἱ ἄνθρωποι φίλαυτοι, φιλάργυροι, ἀλαζόνες, ὑπερήφανοι, βλάσφημοι, γονεῦσιν ἀπειθεῖς, ἀχάριστοι, ἀνόσιοι, ἄστοργοι, ἄσπονδοι, διάβολοι, ἀκρατεῖς, ἀνήμεροι, ἀφιλάγαθοι, προδόται, προπετεῖς, τετυφωμένοι, φιλήδονοι μᾶλλον ἢ φιλόθεοι.
(3) Επομένως, ο Θεός δίνει στους ανθρώπους αυτό που θέλουν.
Ο Θεός θέλει να σωθούν όλοι οι άνθρωποι από τις αμαρτίες τους και ν’ αποκτήσουν πλήρη γνώση της αλήθειας.8Α´ Επιστολή προς Τιμόθεον 2.3-4: Τοῦτο γὰρ καλὸν καὶ ἀπόδεκτον ἐνώπιον τοῦ σωτῆρος ἡμῶν Θεοῦ, ὃς πάντας ἀνθρώπους θέλει σωθῆναι καὶ εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας ἐλθεῖν. Θέλει όλοι να έρθουν σε μετάνοια και να Τον γνωρίσουν.9Β´ Επιστολή Πέτρου 3.9: Οὐ βραδύνει Κύριος τῆς ἐπαγγελίας, ὥς τινες βραδύτητα ἡγοῦνται, ἀλλὰ μακροθυμεῖ εἰς ἡμᾶς, μὴ βουλόμενός τινας ἀπολέσθαι, ἀλλὰ πάντας εἰς μετάνοιαν χωρῆσαι. Ωστόσο η Αγία Γραφή μάς αποκαλύπτει επίσης ότι ο Θεός δεν επιβάλλεται στους ανθρώπους. Τους επιτρέπει να Τον απορρίψουν, παρόλο που αυτό είναι αντίθετο με το θέλημά Του. Ο Θεός είναι αγάπη,10Α´ Επιστολή Ιωάννου 4.16: Ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστί, καὶ ὁ μένων ἐν τῇ ἀγάπῃ ἐν τῷ Θεῷ μένει, καὶ ὁ Θεὸς ἐν αὐτῷ. αλλά επιτρέπει στους ανθρώπους να απορρίψουν την αγάπη Του, και να παραμένουν στις αμαρτίες τους.
Θα υπάρξει κρίση όλων των ανθρώπων, όταν όλοι οι άνθρωποι θα παρουσιαστούν μπροστά στον θρόνο του Θεού.11Αποκάλυψη 20.11-13: Καὶ εἶδον θρόνον μέγαν λευκὸν καὶ τὸν καθήμενον ἐπ’ αὐτῷ, οὗ ἀπὸ προσώπου ἔφυγεν ἡ γῆ καὶ ὁ οὐρανός, καὶ τόπος οὐχ εὑρέθη αὐτοῖς. καὶ εἶδον τοὺς νεκρούς, τοὺς μεγάλους καὶ τοὺς μικρούς, ἑστῶτας ἐνώπιον τοῦ θρόνου, καὶ βιβλία ἠνοίχθησαν· καὶ ἄλλο βιβλίον ἠνοίχθη, ὅ ἐστι τῆς ζωῆς· καὶ ἐκρίθησαν οἱ νεκροὶ ἐκ τῶν γεγραμμένων ἐν τοῖς βιβλίοις κατὰ τὰ ἔργα αὐτῶν. καὶ ἔδωκεν ἡ θάλασσα τοὺς νεκροὺς τοὺς ἐν αὐτῇ, καὶ ὁ θάνατος καὶ ὁ ᾅδης ἔδωκαν τοὺς νεκροὺς τοὺς ἐν αὐτοῖς, καὶ ἐκρίθησαν ἕκαστος κατὰ τὰ ἔργα αὐτῶν. «Κι όποιος δεν βρέθηκε γραμμένος στο βιβλίο της ζωής ρίχτηκε κι αυτός στη λίμνη της φωτιάς».12Αποκάλυψη 20.15: Καὶ εἴ τις οὐχ εὑρέθη ἐν τῇ βίβλῳ τῆς ζωῆς γεγραμμένος, ἐβλήθη εἰς τὴν λίμνην τοῦ πυρός.
Ο Θεός είπε στους Ισραηλίτες: «Έβαλα μπροστά σας τη ζωή και τον θάνατο, την ευλογία και την κατάρα. Διαλέξτε λοιπόν τη ζωή για να ζήσετε, εσείς και οι απόγονοί σας».13Δευτερονόμιο 30.19: Τὴν ζωὴν καὶ τὸν θάνατον δέδωκα πρὸ προσώπου ὑμῶν, τὴν εὐλογίαν καὶ τὴν κατάραν· ἔκλεξαι τὴν ζωήν, ἵνα ζῇς σὺ καὶ τὸ σπέρμα σου. Κατά κάποιο τρόπο αυτή είναι η επιλογή που δίνεται σε όλους μας: ευλογία ή κατάρα, ζωή ή θάνατος, αποδοχή της αγάπης του Θεού ή της οργής Του.
Ίσως φαίνεται παράλογο σε κάποιον ότι ο Θεός μπορεί να έχει αγάπη και οργή ταυτόχρονα. Ωστόσο ο Θεός είναι ταυτόχρονα αγάπη και δικαιοσύνη, και η οργή του Θεού προκαλείται από την ασέβεια προς τον Θεό και από την αδικία προς τον συνάνθρωπο.14Επιστολή προς Ρωμαίους 1.18: Ἀποκαλύπτεται γὰρ ὀργὴ Θεοῦ ἀπ’ οὐρανοῦ ἐπὶ πᾶσαν ἀσέβειαν καὶ ἀδικίαν ἀνθρώπων τῶν τὴν ἀλήθειαν ἐν ἀδικίᾳ κατεχόντων. Ασφαλώς ένα μεγάλο μέρος από τον χαρακτήρα του Θεού είναι πάνω από αυτό που μπορούμε να κατανοήσουμε, αν και η οργή που νιώθουμε, όταν δεν αποδίδεται δικαιοσύνη και δεν τιμωρείται το κακό, μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε κάπως και αυτή τη διάσταση. Η οργή του Θεού και η αγάπη Του είναι συμβατές, ίσως με τέτοιο τρόπο που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πλήρως.
Παρόλο όμως που δεν το κατανοούμε πλήρως, η απόφαση είναι ακόμη μπροστά μας. Ο Θεός λέει ότι όλοι αξίζουμε την οργή Του και την κρίση Του, ακόμη κι αυτή τη στιγμή. Ο Ιησούς είπε: «Αν δεν πιστέψετε πως εγώ Είμαι αυτός που πραγματικά Είμαι, θα πεθάνετε εξαιτίας των αμαρτιών σας».15Κατά Ιωάννην ευαγγέλιο 8.24: Ἐὰν γὰρ μὴ πιστεύσητε ὅτι ἐγώ εἰμι, ἀποθανεῖσθε ἐν ταῖς ἁμαρτίαις ὑμῶν. Από την άλλη μεριά ο Ιησούς δέχεται καθέναν που στρέφεται σ’ Αυτόν για συγχώρεση οποτεδήποτε, έτσι ώστε, αντί να καταδικαστούμε από Αυτόν, να μας συγχωρήσει και να συμφιλιωθούμε μαζί Του. Ο Ιησούς είπε: «Σας βεβαιώνω πως όποιος δέχεται τα λόγια μου και πιστεύει σ’ Αυτόν που με έστειλε, έχει κιόλας την αιώνια ζωή, και δεν θα αντιμετωπίσει την τελική κρίση, αλλά έχει κιόλας περάσει από τον θάνατο στη ζωή». 16Κατά Ιωάννην ευαγγέλιο 5.24: Ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ὁ τὸν λόγον μου ἀκούων καὶ πιστεύων τῷ πέμψαντί με ἔχει ζωὴν αἰώνιον, καὶ εἰς κρίσιν οὐκ ἔρχεται ἀλλὰ μεταβέβηκεν ἐκ τοῦ θανάτου εἰς τὴν ζωήν.
Ο Μέγας Αθανάσιος, επίσκοπος Αλεξανδρείας, γράφει: «Όποιος αρνείται τον Υιό ποιον θα παρακαλέσει για να μπορέσει να έχει εξιλέωση; Ή τι λογής ζωή ή ξεκούραση θα περιμένει όποιος απόδιωξε Εκείνον που λέει “εγώ είμαι η ζωή” και “ελάτε σ’ εμένα όλοι όσοι κοπιάζετε κι είστε φορτωμένοι, κι εγώ θα σας ξεκουράσω”; Ενώ λοιπόν αυτοί τιμωρούνται με αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσε να είναι ξεκάθαρο ότι όσοι δείχνουν ευσέβεια προς τον Χριστό, και τιμούν και τη σαρκική και την πνευματική Του υπόσταση, και ούτε αγνοούν ότι ο ίδιος είναι Υιός Θεού ούτε αρνούνται ότι έγινε Υιός ανθρώπου, αλλά και πιστεύουν ότι “πριν απ’ όλα υπήρχε ο Λόγος” και ότι “ο Λόγος έγινε άνθρωπος”, θα βασιλέψουν αιώνια στα επουράνια, σύμφωνα με τις άγιες υποσχέσεις του ίδιου του Κυρίου και Σωτήρα μας Ιησού Χριστού, που λέει: “Αυτοί λοιπόν θα πάνε στην αιώνια τιμωρία, ενώ οι δίκαιοι στην αιώνια ζωή”».17Αθανάσιος Αλεξανδρείας, Εἰς τὸ «Ὃς ἂν εἴπῃ λόγον κατὰ τοῦ Υἱοῦ», Patrologia Graeca 26.676.6-22: Ὁ γὰρ ἀρνούμενος τὸν Υἱὸν τίνα παρακαλῶν ἱλασμὸν δυνήσεται ἔχειν; ἢ ποίαν ζωὴν ἢ ἀνάπαυσιν προσδοκήσει ὁ ἀπωσάμενος τὸν λέγοντα· «Ἐγώ εἰμι ἡ ζωή;» [Ιωάν. 14.6] καὶ «Δεῦτε πρὸς μὲ, πάντες οἱ κοπιῶντες καὶ πεφορτισμένοι, κἀγὼ ἀναπαύσω ὑμᾶς» [Ματθ. 11.28]; Τούτων δὲ οὕτω διδόντων δίκας, δῆλον ἂν εἴη ὡς οἱ εὐσεβοῦντες εἰς τὸν Χριστὸν, καὶ τὸ κατὰ σάρκα καὶ τὸ κατὰ πνεῦμα προσκυνοῦντες αὐτοῦ, καὶ μήτε Υἱὸν Θεοῦ αὐτὸν ἀγνοοῦντες, μήτε ὅτι καὶ Υἱὸς ἀνθρώπου γέγονεν ἀρνούμενοι, ἀλλὰ καὶ πιστεύοντες ὅτι «Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος» [Ιωάν. 1.1] καὶ «ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο» [Ιωάν. 1.14] βασιλεύσουσιν αἰωνίως ἐν τοῖς οὐρανοῖς κατὰ τὰς ἁγίας ἐπαγγελίας αὐτοῦ τοῦ Κυρίου καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ λέγοντος· «Ἀπελεύσονται μὲν ἐκεῖνοι εἰς κόλασιν αἰώνιον, οἱ δὲ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον [Ματθ. 25.46]».
Για να μάθεις περισσότερα για την αρχή μιας βιωματικής σχέσης με τον Θεό, και να αρχίσεις μια πορεία αιώνιας ζωής, δες την ενότητα: Προσωπική απόφαση ζωής.